top of page

Piotr Gajda – cztery wiersze



Władza much

Mucha domowa pojawiła się około dwustu 
milionów lat temu. Od tego czasu nie wyewoluowała 
w pożądanym kierunku. Choć jej życie trwa 
zaledwie cztery tygodnie najczęściej skłonna 
jest wlecieć do zamkniętego pomieszczenia,
aby przez cały dzień latać w kółko albo bez celu 
wisieć na ścianie. Chociaż mucha końska 
nie ma nic wspólnego z galopującą ekspansją 
inteligentniejszego gatunku na drodze eksterminacji 
rodzaju rozwiniętego znacznie pośledniej, 
potrafiła przystosować się do globalnej doktryny; 
wypicie krwi, ludzkiej lub zwierzęcej 
niezbędne jest muchom do złożenia jaj.


Palmy gumy każdego dnia

Natknąłem się wczoraj na dwa rozjechane 
ptaki. Tylko pióra i krew. Gołąb miejski 
to tak naprawdę gołąb skalny, dlatego dobrze 
przystosował się do betonowej dżungli. 
Mówi się, że to szczur ze skrzydłami. 
Dla wielu to wciąż symbol. W religii katolickiej 
Duch Święty zakorzeniony jest pod postacią 
gołębicy. „Gołąbka pokoju” stworzył Picasso, 
wówczas członek Francuskiej Partii Komunistycznej. 
W Moskwie w tysiąc dziewięćset pięćdziesiątym 
siódmym, wypuszczono z klatek kilka tysięcy 
białych gołębi. Już dwa lat później naliczono 
na ulicach trzydzieści pięć tysięcy ptaków 
tego gatunku. Człowiek jest łudząco podobny 
do żerującego ptactwa; charakteryzuje się 
agresywną ekspansywnością. Choćby z tego powodu 
przekazywanie znaku pokoju zakrawa na ironię. 
Ofiarujmy sobie ślad bieżnika. 


Doustne środki lokomocji

Mknę przez dni napędzany najpierw batonem 
czekoladopodobnym, potem ciśnieniem w szybach 
naftowych Wenezueli, Arabii Saudyjskiej i Iranu 
razem wziętych. W 1974 roku wywołałem efekt Dopplera, 
w 1984 przekroczyłem barierę dźwięku, dwadzieścia trzy 
lata później osiągnąłem prędkość kosmiczną, 
żeby w 2023 pędzić z prędkością światła. Jestem lwim 
łbem komety, końcem świata na własność, istną arką Noego 
z kabiną jednoosobową, kapsułą ratunkową, kapsułką na receptę. 


Ingmar Bergman Pop Star

Home Taping Is Killing Music. Video Killed 
The Radio Star. Do rzeczy. Pomyśl 
o egzystencjalnych motywach twórczości 
filmowej Ingmara Bergmana. O podejmowanej 
w dziełach reżysera problematyce 
ogniskującej się wokół takich zagadnień, 
jak samotność, niepokój, niepewność
i przemijalność losu, śmierć, relacja człowieka 
do Stwórcy czy poszukiwanie sensu życia. 
Co czynienie z ostatniego dnia w roku 
powrotu do nieokiełznanego barbarzyństwa 
mówi nam o ludzkiej kondycji? 
Odpal petardę przy uchu przerażonego psa,
a potem okazuj zdumienie, że człowiek 
zrzucił na człowieka bombę atomową 
albo uśmiercał bliźnich w komorach gazowych. 
Na jaką melodię zaśpiewamy o tym razem,
przekrzykując kanonadę komercyjnej 
apokalipsy? Na żałobną nutę martwych istot, 
którym pękło serce podczas nieskończenie 
długiej nocy. Dlatego pytam: czy twórczość 
Bergmana można przerobić na pop? Jak wszystko.
„Śmierć z rycerzem w szachy gra, ob-la-di, ob-la-da”.








Piotr Gajda – poeta, autor książek poetyckich  Hostel (2008), Zwłoka (2010), Demoludy (2013),  Golem (2014), Śruba Archimedesa (2016), To bruk (2018), Człowiek z halabardą (2020), Wiązania wodorowe. Wiersze wybrane z lat 2008-2020 (2021), O włos (2022), Goliat zwycięzca (2023) oraz Małpa apokalipsa (2024). Stały współpracownik Kwartalników Literacko-Artystycznych „Arterie” (2007-2022), „Afront” (2017-2023) oraz Gazety Literackiej „Migotania” (2014-2017). Laureat Nagrody Otoczaka 2014 przyznanej przez Jerzego Suchanka. Jego wiersze przetłumaczono na języki: niemiecki, rumuński i bułgarski .

Commenti


bottom of page